Lávka nebo převozník – úvaha o písecké lávce

15. 06. 2014

Zaujalo nás téma vznikajícího návrhu pořízení lávky. Most by se měl stavět v odpočinkové zóně Písku. Zvětší prostor na naše procházky, ale nikterak neusnadní život obyvatelům Písku. Potřeba lávky pro cestu do zaměstnání nebo za nákupy zde opravdu není.

Lávka nebo převozník – úvaha o písecké lávce

Zaujalo nás téma vznikajícího návrhu pořízení lávky. Most by se měl stavět v odpočinkové zóně Písku. Zvětší prostor na naše procházky, ale nikterak neusnadní život obyvatelům Písku. Potřeba lávky pro cestu do zaměstnání nebo za nákupy zde opravdu není.

Má Písek přebytek peněz na stavbu nového monumentu, nebo má raději šetřit? Nebylo by zajímavější a podstatně levnější mít zde na léto opět převozníka s pramicí? Vytvoříme jedno pracovní místo a za náklady, které bychom v rámci několika let vynaložili na stavbu mostu, nám může převozník zdarma jezdit desetiletí. Je třeba si tedy položit otázky, zda chceme architektonický skvost, praktický most, atrakci pro turisty či šetřit a neinvestovat do lokalit, kde neexistuje reálný problém?

Snaha za každou cenu prosadit lávku zavání snahou utratit co nejvíce peněz (16 – 28 mil.). Je možné, že půlka investice zůstane u někoho v kapse. Čím větší investice, tím větší riziko korupce (jak je všeobecně známo, většina staveb se neočekávaně prodraží o desítky procent).

Buďme Svobodní a dejme lidem možnost se vyjádřit. Zastupitelé nejsou monarchy, ale zastupují zájmy občanů města, a tím více by měli vyslyšet jejich názory. I velká a umělecká hodnota může vzniknout při rozumné investici z veřejných financí.

Jsou-li Vám tyto Svobodné myšlenky blízké, pojďte s námi diskutovat – http://pisek.svobodni.cz/kontakty.

Zajímavost z Píseckého deníku: Starý přívoz býval nad jezem u Sv. Václava. Převozníkem zde byl na začátku minulého století Jan Brož, potom pan Rožánek a od roku 1937 město přívoz za 75 korun ročně pronajalo Františku Ludvíkovi, kterého vystřídal válečný invalida František Jirka. Po jeho smrti byl přívoz zrušen. Písečtí si však v roce 1948 vynutili jeho obnovení. Posledními píseckými převozníky byli do roku 1960 manželé Růžena a Antonín Drdelovi. Zdroj: Pisecky.denik.cz, 3.9.2010

Svobodní Písek, 15.6.2014